You are here:

for og av longboardere

asfaltsurfer.com

JA slide show

Siste nytt

feb03

Ny grenansvarlig for 2011

Etter 3 år som grenansvarlig vil jeg nå sende stafettpinnen videre til en ny ildsjel for longboarding under Ekstremsportveko.

Før jeg gjør det vil jeg takke alle som har bidratt til å gjøre arrangementet bedre og bedre, år etter år. Det hadde aldri gått uten dere som har båret bildekk i timesvis, stilt opp med biler, godt humør og en positiv instilling. Da jeg tok over rollen som grenansvarlig var vi ca 30 stk som deltok, og i 2010 var vi over 100 deltakere. Dette er et tall jeg forventer kommer til å stige enda mer i år. Det har vært en utrolig- opplevelse og ikke minst erfaring å skulle arrangere en konkuranse for en gjeng med longboardere når alle helst vil kjøre ned bratte bakker 100% av tiden. Ettersom min egen interesse for longboard har dalt etter 3 år i longboardfiendtlige Halden føler jeg at det blir riktig å la noen andre få muligheten til å ta arrangementet til nye høyder. Jeg kommer nok til å ha en eller annen rolle innenfor Ekstremsportveko, men jeg merker det skal bli godt å kunne være litt turist i Voss igjen.

Som noen av dere sikkert har fått med dere så er det Adrian Paulsen som skal være den nye grenansvarlige. Han har jobbet flere år som sikkerhetsansvarlig under konkurransen og samtidig hjulpet meg med alt av organisering og gjennomføring. Han kommer garantert til å ha behov for frivillige som kan ta i et tak, men det skal han få komme tilbake til litt senere selv.

Med det vil jeg ønske Adrian lykke til med konkurransen, og takke for mine 3 fantastiske år som grenansvarlig!

- Jørgen Stokke Halvorsen
 
apr28

Volda – Xboard – 2010

Årets X2 arrangerte konkurransen Xboard. Den første runden i Norgescuppen er overstått!

Etter å ha returnert til et halvsurt og reinfylt Trondheim er det med arrangementet friskt i minnet at det allerede klør i skatefoten. Arrangementet ble vel avholdt, med relativt lite skader - hvis man ser bort ifra 3 ankler og et par andre småfall. Disse anklene tilhørte henholdsvis Trygve Jørundland, Adrian Jancey og Robin Sandberg. Det kan allikevel bemerkes at Trygve allerede hadde skadet ankelen fra før av og at han faktisk ankom konkurransen i krykker (!). Stemningen var uansett på topp da den første runden av Norges-cuppen gikk av stabelen.

 Youtube-link

Klikk på bildet for video.

Hva angår nivået mange imponert av at det har økt betraktelig iløpet av vinteren. Under timetrialen var det mange tider som ble klokket inn mellom 1.30 og 1.33. Faktisk presterte Alex Hørte å kjøre inn en tid på 1.29 – ettellerannent. Mr.Oldschool Cedric klokket inn en 1.33, noe som ikke kan sies å være galt med tanke på at han har kjørt brett lenger en mange av oss andre har levd.

Les mer …
 
apr20

Longboardernes vær varsom plakat!

(Klippet fra NDSF.no) 

Slik mange av dere allerede vet så har politiet stoppet flere longboardere på Grefsenkollen og ellers  i Majorstua politidistrikt. Grunnen til dette har vært flere klager til politiet på vår aktivitet i trafikken.

Etter samtaler med politiet har vi fått avklart en del. Det er IKKE ulovlig å kjøre longboard, vanlige veitrafikkregler gjelder. Det vil si at vi må jobbe med måten vi oppfører oss på i trafikken. Vi må være hyggelige, informative, aktsomme, sikkerhetsorienterte og ikke ta unødvendige risikoer (aka. Uaktsom kjøring)

For det har seg nemlig slik at vi godt kan straffes, ikke fordi vi driver med longboard men fordi vi skaper farlige sitasjoner ved å kjøre uaktsomt. Det er her §3 faller inn.

 § 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

 Hva betyr dette for oss?

Dette betyr at vi må kjøre i mindre grupper, vi kan ikke ta over hele Grefsenkollen, Det skal ikke være noe problem at det er mange longboardere på Grefsenkollen, men skatingen må skje i mindre puljer med ett par minutters mellomrom imellom dem (maks 4 stk i en pulje).

Vi foreslår at miljøet blir strengere med hverandre. Hvis noen kjører sketchy, drar en forbikjøring i motsatt felt, i sving eller lignende så sier man ifra. Hvis andre trafikanter (biler, sykler, gående, rulleski og lignende) kjører på en måte som gjør det farligere for oss, f. eks: bremser ned foran oss, gående som bruker hele høyrefelt og lignende så er det lite vi får gjort med det. Det beste vi kan gjøre er å bremse ned, snu, og gå opp igjen. Unødvendige diskusjoner med andre trafikanter SKAL unngås! Det skaper bare flere problemer for oss. Det er vi som er nykommerne og som må jobbe for aksept.

Hva hvis jeg blir stoppet?

Hvis du blir stoppet av politiet mens du kjører longboard er det viktig at du er hyggelig, forståelsesfull, saklig og at du viser respekt og er ydmyk.

Jeg anbefaler at man spør hvorfor man har blitt stoppet og får en skikkelig forklaring på dette. Da det sannsynligvis er fordi det har kommet klager så synes jeg at dere skal fortelle litt om hvordan du oppfører deg i trafikken, hvis at du kan veitrafikkreglene og at du overholder dem. Kanskje snakke litt om hvorfor folk ringer inn, er det fordi vi ikke følger reglene eller fordi vi er noe nytt som sjokkerer og skremmer, selv om vi følger reglene? Fortell at du skjenner til §3 og at dette er noe du tar seriøst, det verste som skjer er at vi skader andre eller oss selv, så vi vil være trygge i trafikken.

Unngå snakk om hastigheter ned bakken, Det er de færreste av oss som har med gps og måler dette! Hva som er mulig og hva som kjøres ned bakken på sessions kan være veldig forskjellig, så skryting til andre nysgjerrige myke trafikanter bør unngås, da det ikke på noen måte bidrar positivt til hvordan vi blir sett på av de andre som ferdes der.

 Da håper jeg at man er letter over at vi har fått mer klarhet i saken og at det er mulig å skate i Oslos gater igjen. Men VI må forandre måten vi ferdes på. Vi er en såpass ung sport, hver gang vi kjører er det noen som ser sporten for aller første gang. Det er i vår beste interesse at disse ikke får en negativ opplevelse med oss.

 
Side 1 av 3
Banner

Frognerseteren

Frognerseteren har meget mulig noen av Norges mest brukte longboard spots, det er ikke uten grunn. Les mer

Voss

Voss er fylt til randen med spots så bra at du ikke vil tro dine øyne. Norgeseliten på longboard samles hvert år for å konkurrere om hvem som er kjappest ned de krevende svingene! Les mer

Downhill

Downhill(DH) er longboardings svar på utfor. Det handler om å kjøre FORT, gjerne hastigheter mellom 70 og 100, og konkurransene består vanligvis av 4-manns heat.

Slalom

Slalom på longboard foregår oftest på bakker med svak helling og god asfalt. Målet er å komme seg gjennom en løype med kjegler fortest mulig. I konkurranser kjører man head to head i to identiske løyper.

Sliding

Sliding er en teknisk variant av longboarding hvor man fokuserer på å gjøre triks ved hjelp av at hjulene mister grepet. Man bruker gjerne slidehansker for å kunne flytte kroppsvekten bort fra brettet, eller støtte seg på.

Dansing!?

Danser longboardere? Javisst! Dansing er en egen sjanger innen longboarding og fokuset er på tekniske triks hvor man gjerne hopper, spretter, snurrer og går på brettet. Forholdsvis lange og flexende brett brukes som regel til å danse med.